Torucon 2019 – A world of Secrets

DR portrait - Torucon 2019 a world of secrets

Torucon 2019 er vel overstått og det har vært et fantastisk arrangement stappet fullt med underholdning for alle og enhver. Ved årets Torucon sto både cosplay paneler og konkurranser, konsollspill, rollespill, sosialisering, kunstboder, tatoveringer og selvfølgelig et bad i ballbingen på agendaen

Årets Torucon ble som vanlig avholdt ved flotte Clarion hotell og kongress i Trondheim og årets besøkende ble ønsket velkommen av en åpningsseremoni som hverken Aslak eller vi virker å huske så mye fra. Det var et eller annet mystisk som skjedde, så kom det et merkelig lysglimt fra scenen (var det en teknisk feil? Men in Black? Ikke vet vi), så var Torucon 2019 i gang.

Glade og fornøyde styremedlemmer – Anita og Iselin ved Torucon 2019.
Bilde: Norsk cosplayforening

Norsk cosplayforening var selvfølgelig tilstede med egen stand bemannet av våre styremedlemmer og  fantastiske frivillige hele helgen. Hos oss kunne besøkende delta i vår sedvanlige Instagram konkurranse, kjøpe buttons eller medlemskap i foreningen og selvfølgelig hente gratis tamponger dersom nøden skulle oppstå.

Mystisk mat og drikke

I år som i fjor hadde Simens isbar utviklet en egen meny basert på årets tema og kunne friste med mystisk sort is, boblevaffel, smultringer og milkshake, og det slo tydeligvis an. Køen var ofte lang utenfor isbaren, vind og regn til tross. Nytt av året kunne besøkende også kjøpe snacks og drikke fra baren inne på con-området. Prisene var selvfølgelig noe høyere enn det man ellers ville betalt i butikken på andre siden av gata, men det virket som om baren var et kjærkomment tilskudd på Søndag for de som hadde glemt å hamstre inn forfriskninger dagen i forveien.

Hovedinngangen ved Torucon 2019. Bilde: Jannicke Skorpeide Foto

Deltagere ble hyppig påminnet om å spise og drikke i løpet av besøket, og det var vannstasjoner med gratis vann rundt om i lokalet. Fellesarealet virket noe varmt i år og mange av de vi snakket med slet litt med varmen, så det var ekstra kjekt at det var vann lett tilgjengelig.

På scenen

På hovedscenen var det selvfølgelig duket for blant annet cosplay og craftsmanship konkurranse, couples cosplay konkurranse, chibi catwalk, åpen scene, og k-pop dansekonkurranse. Cosplay konkurransene på Torucon er alltid ekstra spennende da vinneren av Master kategorien kvalifiserer seg til neste års NCC (Nordic Cosplay Championship). I år var det utrolig mange flotte kostymer og opptredener på scenen, men det var fantastiske Karin Olava Effects som stakk av med en velfortjent seier som Commander Sheppard fra Mass Effect.

Karin Olava Effects som Fem Commander Sheppard fra Mass Effect. Bilde: DRPortrait

Selv om cosplay konkurransene ofte har hovedfokus på scenen var det også et annet innslag som virkelig gjorde inntrykk på de besøkende i år, og det var paneldebatten om cosplay og kroppsbilde. Det er mange som sliter med eget kroppsbilde både i og utenfor cosplaymiljøet, og vi i Norsk cosplayforening synes det er utrolig flott at en slik dialog fikk stå så sentralt ved årets Torucon. Slike paneldebatter kan vi gjerne se mer av i fremtiden.

På programmet ellers

I tillegg til fantastiske konkurranser, sceneshow og paneldebatter var det mye annet festlig å ta seg til. I fellesområdet var det som vanlig lagt opp til skattejakt, selfie hunt, brettspill, rollespill, konsollspill, samt avslapping og sosialisering. Men for de besøkende med ønske om å lære noe nytt eller bare bli underholdt manglet det ikke på tilbud der heller.

Glade vinnere på scenen ved Torucon 2019. Bilde: DRPortrait

På dagtid ble det holdt foredrag og workshoper om hvordan man kan lage egne silikonformer, hvordan plukke ut riktig tekstil til kostymer, introduksjon til 3D modellering, grunnleggende sminke og spesialeffekter, kroppspositivitet, kpop og korea og mye mer. Det var noe å finne for enhver smak. På lørdagskvelden var det filmvisning av Atlantis i storsalen og live rollespill show til langt utpå kveldingen.

Vi kan jo ikke si annet enn at Torucon var et vel gjennomført con, og vi gleder oss allerede til neste år. Da er det nemlig klart for 10-års jubileum med temaet «Celebration». Så det er bare å begynne å planlegge ditt neste cosplay eller finne frem et gammelt cosplay med høy bling faktor!

Tekst: Anita Olsen Støbakk for Norsk Cosplayforening (c) 2019
Overskriftsbilde: DRPortrait